Sanotaan ettei mikään tässä elämässä tapantuisi sattumalta, vaikka kyseessä olisi jonkinlainen onnettomuus tai luonnonkatastrofi. Syyn ja seurauksen lain sanotaan olevan aivan luonnollinen ja muuttumaton universumin laki ja kerrotaan että kaikki miedän kokemuksemme täällä maan päällä olisivat selitettävissä joko Jumalan armon tai karman perusteella.

Vaikka tapahtuma vaikuttaisikin luonnon aiheuttamalta katastrofilta tai silkalta onnettomuudelta, se ei kuitenkaan ole sitä. Kaikki asiat meidän elämässämme perustuvat karmallisiin sopimuksiin. Yksittäinen sielu tai jopa sieluryhmä voivat tehdä jo henkimaailmassa ollessaan tarkan sopimuksen ennen saapumistaan tänne maapallolle fyysiseen maailmaan.

Kaikki mitä elämässämme tapahtuu on osa suurta henkistä suunnitelmaa. Me tulemme tänne oppimaan meidän omista kokemuksistamme. Jotta sielu ymmärtäisi elämän tärkeyden, sen on opittava kaikki läksynsä.